Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
7 éve | [Törölt felhasználó] | 0 hozzászólás
Június 3-án, szombaton ünneplik a csíksomlyói búcsúi szentmisét, melynek szónoka Veres András győri megyéspüspök, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke. A főpásztorral, a Csíksomlyó Üzenete című folyóiratban megjelent interjút adjuk közre.
Az idei csíksomlyói búcsúi szentmisét – amelyet a Duna Televízió,
az erdélyi Mária Rádió és a kegyhely honlapja
(http://www.csiksomlyo.ro/) élőben közvetít – június 3-án, helyi idő
szerint 12.30-tól (közép-európai idő szerint 11.30-tól) tartják a
Hármashalom-oltárnál, a Kis- és Nagysomlyó-hegy közötti nyeregben. Az
ünnepen szentbeszédet mond Veres András győri megyéspüspök, a Magyar
Katolikus Püspöki Konferencia elnöke. Borsodi L. László, a Csíksomlyó
Üzenete című folyóirat szerkesztője, a Szent István Királyról Nevezett
Erdélyi Ferences Rendtartomány sajtóreferense többek között a
csíksomlyói ünnepről kérdezte a főpásztort.
–
Középiskolai és teológiai évei az 1970–80-as évekre esnek. Hogyan
lehetett meghallani az Úr szőlőjébe hívó szót, és mit jelentett
teológusnak, illetve fiatal papnak lenni a kommunista hatalom uralta
Magyarországon?
– Katolikus családban nevelkedtem,
katolikus környezetben nőttem fel. Misére jártam, imádkoztam,
rendszeresen az oltárnál szolgáltam. Kisgyermek voltam, talán négy éves
lehettem, amikor a nagyobb gyerekekkel már én is mentem ministrálni. Azt
gondolom, hogy ez ma is így történik a legtöbb esetben. Majd a győri
bencés gimnázium diákja lettem, itt a hitem intellektuálisabbá vált, a
szó pozitív értelmében. Tehát mindazt, amit természetesen elfogadtam
gyermekként, azt már az értelem oldaláról megközelítve el tudták bennem
mélyíteni az atyák. Hogy mit jelentett a kommunista Magyarországon
kispapnak, fiatal papnak lenni? Kispapként éltem meg azt az időt,
amelyet a zaklatástól való állandó félelem jellemzett. A
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Pócspetriben születtem, ahol a szüleim és
az idősek elbeszélése alapján megtudtam, hogy óvatosnak kell lenni a
kommunista, ateista hatalommal szemben. Hála Istennek, nem volt részem
zaklatásban vagy bármiféle atrocitásban. Azt láttam, hogy az
elkötelezett papokat, akik szolgálatukat bátran, eredményesen végezték a
fiatalok és a családok körében, a politikai hatalom elmozdította a
helyükből, más plébániát kaptak, hogy a helyváltoztatással akadályozzák
őket hivatásuk teljesítésében.
– 2017. január 11-én kelt
körlevelében annak az aggodalmának ad hangot, hogy miközben „az új
evangelizáció korszakát éljük”, az elmúlt évtizedekben folyamatosan
csökken szerte Európában, így Magyarországon is a papi és szerzetesi
hivatások száma. Miben látja ennek az okát, és mi a véleménye, ma milyen
kihívásokkal és feladatokkal kell szembenéznie a fogyatkozó számú
klérusnak?
– Úgy vélem, hogy Magyarországon ennek kettős
oka van: most tapasztalhatjuk meg az ateista diktatúra „eredményét”,
hiszen most már szülők, nagyszülők azok az emberek, akik az ateista
diktatúra idején születtek és nőttek fel. A hitet csak az tudja
továbbadni, aki maga is hisz, tehát azok az emberek, akiket
eltávolítottak Istentől és az Egyháztól, nem tudják ezt a lelki
örökséget közvetíteni. A másik nehézség az, hogy ránk köszöntött a
jóléti társadalom, annak minden veszélyével, gondolok itt a
konzumizmusra és a hedonizmusra, amelyek az embereket gyakorlati
materialistává tették. A kommunista rendszer ennek az elméleti
megalapozását adta. Ezek semmiképpen sem kedveznek a papi hivatások
megszületésének. Napjaink társadalmi közegében nem könnyű egy fiatalnak
teljesen szembehelyezkedni a szülei, nagyszülei életstílusával. Egy hívő
fiatal számára még a kortársak között is nehéz elfogadtatni
értékrendjét, gondolkodását. Ezt nem mindenki meri vállalni.
–
Az 1990-es években az Egri Papnevelő Intézet prefektusaként és az Egri
Hittudományi Főiskola tanáraként, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem
Hittudományi Karának docenseként, majd a római Pápai Magyar Intézet
rektoraként kapcsolatba került az oktatás területével is. Egykori
pedagógusként és mai egyházi vezetőként hogyan értékeli a tanulás
helyzetét, szerepét, és mit gondol, milyen típusú tudásra van szüksége a
mai társadalomnak?
– A tanulás, a tudás minden korban
meghatározó szereppel bír, nemcsak az egyes ember, hanem a közösség, a
társadalom életében is, éppen ezért szükség van arra, hogy ma is
legyenek, és sokan legyenek, akik a tudásra szívesen áldoznak időt,
fáradságot, pénzt. Sajnos a mindenkori ideológia próbálja behatárolni az
emberek gondolkodását, ennek következtében a tudását is. Ezért fontos,
hogy kritikus gondolkodást sajátítson el az, aki az intellektuális
pályát választja. Amit leginkább köszönök a bencés atyáknak az az, hogy
minden tantárgy tanítása során, kezdve matematikától, irodalomon,
történelmen, kémián, biológián át, mindig a tankönyvekben leírtak
felülvizsgálatára bátorítottak. Ami az ateista diktatúra idején a
tankönyvben megjelent, még tudományosan sem volt mindig igazolható,
éppen ezért jó volt, hogy megtanítottak bennünket kritikusan
gondolkodni. Amikor kezembe veszek egy újságcikket vagy egy könyvet,
kritikát gyakorlok a leírtakkal, az olvasottakkal kapcsolatban.
Meglátásom szerint akkor tudunk maradandó tudásra szert tenni, ha
sikerül kifejleszteni önmagunkban ezt a kritikai érzéket. Pusztán az,
hogy egy állítás le van írva, különösen ma, az internet világában, ahol
mindennek az ellenkezőjét is megfogalmazzák, nem szabad kizárólag egy
forrásra hagyatkozni. Biztos helyről, biztos tudást kell elsajátítani,
ez fogja előbbre vinni az egyén és a közösség életét is.
–
Az Új Ember 2017. február 26-i számában Konrad Adenauerre hivatkozva
úgy fogalmaz, hogy egy demokrácia vagy keresztény lesz, vagy nem lesz,
és ha egy társadalom ezt nem fogadja el, ott anarchia keletkezik, ami
pusztulásához vezet. Hogyan látja a kereszténység helyzetét a világban
és Európában, milyen esélye van egy keresztényibb társadalom
megvalósulásának Közép-Kelet Európában, ezen belül a Kárpát-medencében?
–
Konrad Adenauer véleményét magam is osztom, azért is idéztem az
említett cikkben. Meggyőződésem, hogy igazi szabadságot csak az Isten
tud adni az embernek. Jézus azt mondta: ha elfogadjátok az Evangéliumot,
megismeritek az igazságot, s az igazság szabaddá tesz titeket. Az
Evangélium nemcsak a hívőket, hanem minden embert képes az igazságra
vezetni. Mert az Evangélium által hirdetett igazság minden emberi
gondolkodástól függetlenül létező, abszolút igazság, és ezt
mindnyájunknak érdemes megismerni. Nyilván ettől az igazságtól sokan
eltértek napjainkban, nem követik, talán nem is ismerik ezt az
igazságot. Fontos, hogy legyenek olyan fórumok, amelyek keretein belül
az emberek számára lehetőség nyílik ennek az igazságnak a megismerésére,
és szükség van olyan személyekre, akik alkalmat adnak arra, hogy ezt az
igazságot minél többen megismerjék. Hogy milyen lehetőségeink vannak a
mai világban? Azt gondolom, hogy nem rosszabbak és nem nehezebbek, mint
korábban bármikor, még akkor is, ha aktuálisan a saját helyzetünket
látjuk a legnehezebbnek vagy a legkilátástalanabbnak. De biztos vagyok
benne, hogy a valóban elkötelezett keresztények korunkban is tanúságot
tesznek az igazságról. Ha valaminek az igazságáról meg vagyunk győződve,
akkor ember legyen a talpán, aki az ellenkezőjét bebizonyítja
számunkra. És ez így normális, így természetes. Ha nem tudunk kiállni az
igazság mellett, önmagunkat sem tudjuk elfogadni. Hogy egy másik példát
említsek: ha a barátomat gyalázzák, és én tudom, hogy valótlan dolgokat
állítanak róla, akkor nem mernék többet tükörbe nézni, ha nem állnék ki
a barátom ártatlansága mellett. Így van az igazsággal és a keresztény
értékekkel is. Ezeket egy elkötelezett ember minden körülmények között
fel fogja vállalni, még akkor is, ha a társadalom sok szempontból nem
kedvez ennek. Bár ne felejtsük el, hogy jobb a helyzet, mint korábban,
hiszen nem kell egy társadalom ideológiai hatalmával szembehelyezkedni
ahhoz, hogy a keresztény értékrendet képviselni tudjuk, ugyanakkor
számítanunk kell arra, hogy számos kritika fog érni bennünket emiatt, de
ezt vállalnunk kell. Jézus nyilvánvalóvá tette, hogy aki tanítványává
szeretne válni, annak fel kell vennie a keresztet, és az üldözéssel is
szembe kell néznie. Ebben nincs semmi meglepő, a kötelességünket kell
tennünk. A keresztényebb társadalom megvalósulása Közép-Kelet-Európában,
ezen belül a Kárpát-medencében azon múlik, hogy hány elkötelezett
keresztény lesz, és mennyire merünk a hitünkről tanúságot tenni a világ
felé. Papként, püspökként azt kívánom, hogy legyen minél több hívő
ember, akiknek tanúságtételét bátorítani, segíteni kívánom.
–
Az utóbbi másfél-két évtizedben a világegyház számos, talán a korábbi
évtizedekhez képest több szentévet, egy-egy egyházmegye pedig különböző
jubileumi éveket hirdet meg. Ön a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia
elnökeként 2017. február 17-én Győrben nyitotta meg a Szent László-évet.
Mi (lehet) egy-egy szentév, illetve jubileumi év jelentősége az Egyház,
egy ország és nemzet, a hívők és az Istent keresők életében?
–
Azért hirdetünk egy-egy életműnek szentelt tematikus évet, mert
szeretnénk az adott életutak nagyságára felhívni a figyelmet, és azok
követésére kívánjuk bátorítani az embereket. A Szent László-évben a
lovagkirály trónra lépésének 940., szentté avatásának 825. évfordulója
mellett két másik jubileumra is emlékezünk: a László király által
vezetett szabolcsi zsinat 925., valamint a Szent László-herma Győrbe
érkezésének 410. jubileumára is. Szent László az Egyház és a társadalom
számára egyaránt fontos. Szent László valóban szent volt, és minden
keresztény, hívő ember számára követendő életpélda ma is. Uralkodóként
egy olyan birodalmat tudott létrehozni a keresztény értékrend alapján,
amely által sok nemzetiségnek, sok népközösségnek tudott tartós békét
teremteni. Jó lenne, ha ma is ilyen békés viszonyok lennének Európában.
Bízom benne, hogy minél többen megértik a Szent László-év üzenetét, és
ez az esztendő alkalmat kínál sokak számára a vallási életben való
megújulás és megerősödés mellett a nemzethez való kötődés elmélyítésében
is.
– Hogyan szólíthatják meg Szent László erényei
(bátorság, erkölcsösség, hazafiúi szeretet, alázat) a 21. század
emberét, és uralkodói magatartása, országpolitikája miben lehet(ne)
követendő példa a ma Európában hatalmon levők számára?
–
A személyes keresztény erényei – bátorság, erkölcsösség, hazaszeretet,
alázat – fontosak ma is, hiszen ezek nélkül nem élhetünk hiteles emberi
életet, hiteles keresztény életet. És mindig adódnak olyan helyzetek,
amikor valóban bátorságra, ha nem is teljes önfeláldozásra, testi
életünk odaadására, de mindenféleképpen egyfajta szellemi bátorságra van
szükség, vagy egy olyan tudatos állásfoglalásra, amely a bátraknak
adatik meg. A politikai hatalom gyakorlói számára különösen fontosak
lehetnek a Szent László által gyakorolt erények. A közép-európai
térségben lakó népesség számára egy megbízható, nyugodt társadalmi
életet adó kormányzás elengedhetetlen napjainkban is. Rendkívül nagy
szükség van arra, hogy a különböző nemzetiségek, népcsoportok békében
tudjanak élni egymás mellett.
– Egy több száz évvel
ezelőtt élt szentre való emlékezésnek a megújulás mellett szerepe van a
történelmi tudat megerősítésében is. Miért lehet ma ez fontos a
globalizálódó világban? Miként lehetne új alapokra helyezni a Szent
László-i élet- és uralkodói elvek mentén a mai társadalomnak az
Egyházzal és a hatalommal való felemás viszonyát?
–
Tudatosítanunk kell magunkban, hogy mindnyájan történelemépítők vagyunk.
Benne élünk abban az időfolyamban, amely a történelmet alakítja, és
éppen ezért nem szabad felelőtlen cselekedetekkel, magatartásokkal ezt a
történelmi tudatot gyengíteni, már csak azért sem, mert mindannyiunk
számára nagy kincsek az elmúlt idő értékei, ezek által tudunk a jelen
pillanatban hiteles építőkké válni. A történelemből tanulnunk kell. Az
idő mellett az a hely és az a közösség is meghatározó, ahol, amelyben
élünk. Tamási Áron kijelentése, mely szerint „azért vagyunk a világon,
hogy valahol otthon legyünk benne”, az idő és a hely vonatkozásában is
nagyon fontos üzenetet hordoz. Sokan panaszkodnak, hogy a globalizálódó
világban nem találják a helyüket, mert nem találnak maradandóságot. Ez
az egyén és a közösségek, a családok számára is válságot okoz. A
kilencvenes évek közepén az Amerikai Egyesült Államokba látogattam, ahol
alkalmam volt helyiekkel beszélgetni. Szembetűnő volt, hogy mennyire
más az ő gondolkodásuk a lakóhely állandóságának tekintetében, akár öt,
tíz, tizenöt éven belül nemcsak az adott városban, vagy az adott
településen maradva terveztek lakásváltást, de készek voltak arra, hogy
egy messzi városba, vagy egy másik államba költözzenek a munkájuk miatt.
Bevallották, hogy szenvednek az állandóság hiányától, a
gyökértelenségtől, és tudatában voltak annak, hogy ezzel a családi élet
szertefoszlik. Mihelyt a gyermek kinőtt a tinédzser korból, önálló
életet kezd el élni, és nem kötődik úgy a szüleihez, mint ahogy ez
nálunk tapasztalható a fiatalok esetében. Egy ilyen felismerés még
inkább arra ösztönöz bennünket, hogy kötődjünk az Egyházhoz és a
hazához, a családunkhoz. Az a tudat, hogy van hova tartozni, nyugalmat,
biztonságot és boldogabb életet ad az ember számára.
Szent László
számára fontos volt, hogy a Szent István által létrehozott egyházi
struktúra megszilárduljon, hogy véget vessen a keresztények ellen
irányuló támadásoknak, amelyek Szent István uralkodását követően még
előfordultak. Szent László uralkodásának példája azt is megmutatja
számunkra, hogy az Egyháznak és államnak egymást kell erősíteniük. A
korábbi években, egyházmegyei vizitációk során több helyen találkoztam
olyan önkormányzatokkal, ahol a polgármester azzal büszkélkedett, hogy
az önkormányzat munkatársai nagyrészt – de olyan hely is volt, ahol
mindenki – a plébánia tanácsadó testületének is tagjai. A polgármester
kifejtette, hogy számára megnyugtató, hogy vallásukat gyakorló,
lelkiismeretes kollégái vannak. A hívő ember hasznos, elkötelezett,
áldozatkész tagja lehet a civil társadalomnak.
– Az
imént említett történelmi tudatnak a része a világ magyarsága legnagyobb
ünnepének is tekintett csíksomlyói pünkösdi búcsú. Az idén 450 éves
zarándoklat mottója: „Tarts meg minket őseink szent hitében.” Milyen
gondolatokkal fogadta el a Kisebb Testvérek (Ferencesek) Szent István
Királyról Nevezett Erdélyi Rendtartományának a felkérését, hogy Ön
legyen a zarándoklat ünnepi szónoka? Lát-e valamilyen összefüggést Szent
Lászlónak és a Szűzanyának a magyar nép körében tapasztalható
tisztelete között?
– Amikor az erdélyi ferencesek
megkerestek a felkéréssel, gondolkodás nélkül igent mondtam. Ha papi
feladatra hívnak, amennyiben nincsen akadálya, mindig elvállalom. A
Csíksomlyóra szóló meghívást – ahova a búcsú alkalmával a világ minden
tájáról érkeznek magyarok – nem csak nem illik, nem szabad
visszautasítani. Csíksomlyó sokak számára találkozási pont, bízom benne,
hogy a búcsú lehetőséget ad a résztvevők számára, hogy emberségükben,
kereszténységükben, magyarságukban is megerősödjenek. Ha ebben a magam
részéről tudok bármilyen szolgálatot végezni, akkor ez öröm számomra is.
Szent László életében a Szűzanya-tisztelet – tudjuk számos
feljegyzésből –, hogy meghatározó volt. Zászlók, pénzérmék,
búcsújáróhelyek bizonyítják ezt. A Szűzanya iránti tisztelet a vallásos
hit és a nemzeti identitás számára egyaránt fontos, hiszen Szent István
az Istenszülőnek ajánlotta fel hazánkat. Magyarország méretarányához
képest nagyon sok Mária-búcsújáróhelyünk volt, talán a legtöbb a
világon. Fontos, hogy a zarándokhelyek a hitünk megerősödésében
segítsenek bennünket.
– A Győri Egyházmegye
megyéspüspöke és a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke a
csíksomlyói Hármashalom oltártól élőben szólhat nemcsak a fizikailag
jelen levő többezer zarándokhoz, hanem a multimédiás csatornákon
keresztül a világ magyarságához, hívőkhöz és istenkeresőkhöz, római
katolikusokhoz és más vallásúakhoz. Mit lehet mondani, hogyan lehet majd
megszólalni azon a közös nyelven, amely érthetővé teszi, mi a
zarándoklat értelme, hol a helyünk a világban, végső soron mi az Isten
üzenete ma számunkra?
– A magyarságunk és a
kereszténységünk mindenképpen egy közös alap. Bízom benne, hogy a
Szentlélek segítségével megtalálom azokat a gondolatokat, amelyek minden
befogadót – függetlenül attól, hogy a helyszínen vagy a médián
keresztül követik az eseményeket – megszólítanak, közös alapot, közös
nevezőt teremtve számukra. Azt kívánom, hogy mindnyájan, akik részt
veszünk ezen a zarándoklaton, hitünkben is, nemzethez való
tartozásunkban is megújulva tudjunk hazatérni.
Forrás: Csíksomlyó Üzenete/Borsodi L. László
Fotó: Győri Egyházmegye/Nagy Lajos (Győrfotó)
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!