Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Szentlélek-Isten eljövetele után a két legnagyobb titkot ünnepli az Egyház: a Szentháromság titkát (Szentháromság vasárnap: június 11), és Jézus Szentséges Szívének titkát. Minden katolikus liturgia célja a Szentháromság dicsérete. Ezért kezdünk minden imádságot az Atyának, Fiúnak, Szentléleknek nevében, és ezért fejezzük be azzal, hogy Dicsőség az Atyának és a Fiúnak és a Szentléleknek.
Június - Jézus Szent Szíve hónapja!
XII.
Pius pápa (1939-58) vezette be főünnepként a pünkösd utáni 2. vasárnapot
(Úrnap nyolcadát) követő péntekre Jézus Szent Szíve ünnepét. Ezenkívül a
Jézus Szíve tisztelet ideje minden elsőpéntek és a június hónap.
Már
a középkorban fellelhető a Jézus Szíve tisztelet, de általános nagy
fellendülés Alacoque Szent Margit látomásai (1673-75) nyomán bontakozott
ki az Egyházban. A Jézus Szíve tisztelet terjedésében nagy szerepe volt
Alacoque Szent Margit gyóntatójának, a jezsuita Szent Colombiere
Kolosnak. A jézusi kinyilatkoztatásban az Úr különösen az emberi
hálátlanságot fájlalta, s ezért engesztelést, a hónap első péntekén
gyónást és áldozást kért. A felvilágosodás, a protestantizmus, ill. a
jozefinizmus nem kedvezett a Jézus Szíve tisztelet terjedésének.
1814-től a visszaállított Jézus Szíve tisztelet ismét legfőbb
tömegpasztorációs programmá lett, és az Egyház a társadalom, az emberi
megbékélés, és a szociális megújhodás orvosságaként hirdette meg.
1765:
engedélyezte XIII. Kelemen pápa (1758-69) a lengyel püspököknek, hogy
bizonyos keretek között bevezessék Jézus Szíve miséjét és officiumát,
melyet IX. Pius pápa 1856-ban az egész Egyházra kiterjesztett.
XIII. Leo pápa (1878-1903) 1899-ben hagyta jóvá a Jézus Szíve litániát az egész Egyház számára.
XI.
Pius 1928-ban a Miserentissimus Redemptor enciklikában már
összefoglalást adott a Jézus Szíve tisztelet teológiai alapjairól.
XII. Pius pápa a Haurietis aquas enciklikájával emlékezett meg a 100 évvel korábban bevezetett ünnepről.
A
Jézus Szíve tisztelet dogmatikai megalapozása a Szentírásra megy vissza
és a Jézus Szíve tiszteletben magát az Istenembert, magát Jézust
ünnepeljük, de úgy, ahogy szívének szeretetét kifejezte. Az egyházi
dokumentumok szerint a szív nem pusztán jelképe Jézus szeretetének,
hanem valóságos emberségének kifejezése, melyet áldozatul adott értünk. A
Szentírásban és a hagyományban a szív nem csupán jelkép, hanem az egész
embert kifejező fogalom, mely egyszerre fejezi ki a testi és a lelki
valóságot. A testben megnyilvánuló személyesség belső központja, ahol a
személyes elhatározások és a külső kapcsolatok megszületnek. A szívben
nemcsak Jézus emberi, hanem istenemberi szeretetének is jelképét látjuk,
amely egyszerre tükrözi az Atya iránti és az emberek iránti szeretetet.
Mivel a Jézus Szíve tisztelet a szíven keresztül az isteni személyre
vonatkozik, azért ezt az imádó kultusz körébe soroljuk. A Jézus Szíve
tisztelet megnyilatkozási formái: az engesztelés, a viszontszeretet,
Krisztus követése és önmagunk felajánlása. Az engesztelés lényegében
bekapcsolódás abba az engesztelésbe, amelyet Jézus mint főpap az Atya
elé visz, de az ellene elkövetett sértés jóvátétele is. Önmagunk
fölajánlása azt fejezi ki, hogy egyesülni akarunk a szeretettel, mellyel
Isten szerette a világot, és minden fáradozásunkat, munkánkat,
szenvedésünket ennek érdekében tesszük és viseljük. Alacoque Szent
Margit volt az első, aki a Szent Szív különös oltalmába ajánlotta magát.
E fölajánlást később egészen napjainkig jámbor egyének és közösségek,
városok és nemzetek követik. XI. Pius pápa (1922-39) az Egyházat is
Jézus Szent Szíve oltalmába ajánlotta.
F.: Szeretetláng
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!