Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
8 éve | [Törölt felhasználó] | 0 hozzászólás
A győr-újvárosi, a győr-szigeti, az öttevényi, a kunszigeti és a mosonszentmiklósi plébánia hívei zarándokoltak február 12-én a győri Nagyboldogasszony-székesegyházban őrzött Könnyező Szűzanya-kegyképhez. A bazilikában Pápai Lajos megyéspüspök mutatott be szentmisét.
Sok évtizedes hagyomány a Győri Egyházmegyében, hogy a győri és a Győr környéki települések hívei a nagyböjti péntekeken elzarándokolnak a győri Könnyező Szűzanya kegyképéhez, vigasztalást és erőt kérve égi pártfogójuktól. Pápai Lajos püspök minden évben szentmisével és beszéddel fogadja a zarándokokat.
Az alábbiakban teljes terjedelmében közöljük Pápai Lajos február 12-én elhangzott szentbeszédét.
Krisztusban Kedves Testvérek!
Boldog IX. Piusz pápa 1854.
december 8-án hirdette ki a szeplőtelen fogantatás dogmáját. Négy évvel
később egy kis francia falu (Lourdes) mellett egy szegény kislánynak
(Soubirous Bernadettnek) megjelent a Szűzanya február 11-től július
16-ig tizennyolc alkalommal. 1858. március 25-én nevezte meg magát így:
„Én vagyok a Szeplőtelen Fogantatás.” (Erről a liturgia tegnap, február
11-én emlékezett meg.) Most elmélkedjünk erről a titokról.
Søren
Kirkegaard így írta le a keresztény dogmát: „A dogma olyan, mint egy
elvarázsolt kastély, amelyben hercegek és hercegnők vannak mély álomba
merülve. Csak fel kell őket ébreszteni. Akinek ez sikerül, látni fogja,
hogy a kastélyba visszatér az élet, és ragyog teljes fényében.” (Je suis l’ Immaculée. Parole et Silence,
NDL Edition, 2006, 101. o.) Ilyen „elvarázsolt kastély” ma sokak
számára a „szeplőtelen fogantatás” dogmája. Protestánsok és ortodoxok
tiltakoznak ellene – jóllehet egészen más okok miatt –, és sok katolikus
is zavartan beszél róla, legföljebb úgy, hogy keresi a módot, hogyan
lehetne „újrafogalmazni” a dogmát, hogy ma is elfogadható legyen. Arról
nem is szólva, hogy szorosan kapcsolódik az „eredeti bűn” dogmájához,
amiről szintén nem nagyon beszélünk ma. Boldog IX. Piusz pápa 1854.
december 8-án – miután kikérte a világ püspökeinek véleményét –
definiálta az egyház hitét e szavakkal: „…a Boldogságos Szűz Mária
fogantatásának első pillanatában, a mindenható Isten egyedülálló
kegyelméből (…) az emberi nem Üdvözítőjének s Jézus Krisztusnak
érdemeire való tekintettel, az áteredő bűnnek minden szennyétől eleve
megőrizve mentes volt.” (DS 2803) Látjuk, hogy IX. Piusz pápa nem
használta formálisan a „szeplőtelen fogantatás” kifejezést. Dogmáját két
kifejezésben lehet összefoglalni: „eredeti szentség” és „előre
megőrzés-előretudás”. Tudjuk, hogy ez a két kifejezés botrányosnak tűnt
volna még Szent Bernátnak és Aquinói Szent Tamásnak is, ők még nem
tudták összeegyeztetni ezt a karizmát azzal, hogy minden ember rászorult
a megváltásra, s a megváltás alatt a bűnből való megváltást értették. A
13. század végén az azóta boldoggá avatott Duns Scotus János ferences
teológusnak sikerült megmutatnia, hogy ez lehetséges. Szűz Mária is
rászorult a megváltásra, mint minden ember, őt is Jézus Krisztus halála
és feltámadása váltotta meg, de nem úgy, mint minket, akiket
megszabadított a bűntől, hanem úgy, hogy eleve megóvta a bűntől. Egy
hosszú teológiai folyamat vége volt IX. Piusz döntése 1854-ben.
Fatimában
mondta nekem a neves orosz konvertita írónő, Tatjána Goricseva, akitől
megkérdeztem, hogy gyermekkorában hallott-e valamit az akkori
Szovjetunióban Istenről, Jézusról, egyházról, Szűz Máriáról: „Nem.
Semmit. De Istennek nincs is erre szüksége, ő a semmiből teremt magának
új népet.” Valami hasonló volt az 1858-as évek Franciaországában is.
Hitetlen, vallásilag közömbös értelmiség, egyházellenes állami
berendezkedés, a világ naturalista szemlélete. És Urunk, Jézus Krisztus
nem tudósokat küldött mindezt megváltoztatni, hanem a Szűzanya szólt egy
szegény, vallásilag is iskolázatlan falusi kislányhoz, bűnbánatot kért,
a rózsafüzér imádkozását, nem ígért boldogságot itt a földön – majd a
másvilágon –, és végül megnevezte magát: „Én vagyok a Szeplőtelen
Fogantatás.” És ezzel a ténnyel a kor összes tévedéseire, problémáira
választ adott.
1. Egyrészt minden naturalizmussal szemben
hirdette: az ember több, mint a természet, fejlődés, társadalom
produktuma. Az ember célja: Isten. Éspedig a szent Isten – és az
embernek meg kell térnie, elhagynia a bűnt és elfogadnia a kegyelmet.
Isten nem fér össze a bűnnel, ami a legnagyobb tragédia.
2. A
szeplőtelen fogantatás hirdeti, hogy az eredeti bűnt nem a biológiában,
szociológiában stb. kell keresni, hanem az Isten és ember közti
helytelen kapcsolatban. A Teremtő akarata és az ember tényleges valósága
közti ellentmondás az áteredő bűn. Az eredeti bűntől való mentesség azt
jelenti, hogy Máriában megszűnt az ellentmondás az isteni „legyen” és
az emberi „nem” között. Ez a hitigazság „végeredményben azt a
hitbizonyosságot fejezi ki, hogy valóban létezik a »szent Egyház«, amely
személy, és ugyanakkor személyekben valósul meg. (...) A szeplőtelen
fogantatásról szóló tanítás igazolja, hogy Isten hatalmas kegyelme képes
volt emberi feleletet kiváltani.” (Joseph Ratzinger: Sion leánya)
Lássuk tehát, hogy a szeplőtelen fogantatás karizmája nem vonja ki a Szűzanyát
– Jézus Krisztus megváltása alól – hiszen ez lényeges része a dogmának,
– sem a megváltás ajándékainak hálás elfogadásából (gondoljunk csak a „Magnificat”-ra!),
– sem a bűnösökkel vállalt szolidaritásából, hiszen az ember nem akkor
érti meg a bűn súlyát, ha megtapasztalja, hanem ha szereti Istent. Ahogy
Isten Krisztust „bűnné tette” értünk (Szent Pál: 2Kor 5,21): mert
egészen bűn nélkül volt.
Tőle tanulta meg Mária, hogy az irgalom
Anyja legyen. Ez az ajándék nem korlátozta szabadságát. Isten eleve
adott ajándéka, a kegyelem nem csökkenti, hanem felszabadítja a belső
szabadságot!
A mi mai világunknak is – nekünk is – megtérésre van szükségünk.
1.
Mindenekelőtt megtérésre a bűnből. Mert nagy a kísértés, elhangzik
sokszor: hiszen ez így természetes, mindenki ezt csinálja stb. De a hit
nélkül, kegyelem nélkül élő keresztény: monstrum.
2. Aztán a bűnösökért is csak tiszta lélekkel lehet tenni valamit. Itt nem lehet eléggé hangsúlyozni a szentgyónás fontosságát.
Bernadett,
a szegény, egyszerű kislány alkalmas volt arra, hogy megértse és
megértesse, amiről itt szó van. Akit az „egek királynőjének” nevezünk,
Bernadettnek úgy jelent meg, mint egy fiatal hölgy, és nem mint egy
„nagyasszony”, ahogy kortársai várták volna. Fiatalsága, aztán a
„Szeplőtelen Fogantatás” kifejezés botrányt okozott akkor Lourdes-ban. A
neves író, Bernanos viszont áttetsző módon fogalmazta meg, írói
nyelven, ami súlyosabb, mint egy teológiai traktátus: „Egy kislány, ez
az angyalok királynője, fiatalabb, mint a bűn, fiatalabb, mint az a
nemzetség, amelyből ered.”
158 évvel ezelőtt a Szent Szűz
lourdes-i megjelenése mélyreható változásokat okozott a francia
egyházban, de a világegyházban is. Most nézzük meg, kit választott ki a
Szűzanya az üzenet hordozására-átadására! Jean Guitton írta: (L’absurde et le mystére, Declée de Bronwer,
1984): „Ebben a (20.) században először, eredete óta az emberiség
tudatosította, hogy a haladás képes önmaga ellen fordulni. (...) De a
hirtelen kétségbeesés hangját elfedték a fanfárok, amelyek a haladást
hirdették. Amit a keresztények reméltek a túlvilágon, a modernek azt
hitték, hogy megígérhetik a földre. Spencer, Renan, Hugo, Bergson,
Teilhard, minden spiritualista, minden marxista – lévén ez egyben
egyetértésben – énekelték ugyanazt a dicshimnuszt – Hirosima előtt.
Mindnyájan hirdették – különböző módon –, ugyanazzal az elánnal, »ami
eloszlat majd minden akadályt, talán még a halált is.« Mára már
lehetetlen olvasni ezeket, amiket 1945 előtt írtak, egy keserű mosoly
nélkül.” (8. o.) S ahogy könyvének címe is mondja: Az abszurd vagy a misztérium,
e könyvében kifejti, hogy az élet tapasztalata által elénk tárt
talányra csak két válasz lehetséges: „minden abszurd” (Sartre), vagy „ez
egy misztérium”. S az ő válasza: „Engem az abszurd abszurditása elvezet
a misztériumhoz.” És megvallja katolikus hitét: nála a ratiót az oratio
követte. Ugyancsak ő írta, hogy az Újszövetségben a kicsinyek,
szegények, egyszerűek a leginkább nyitottak Isten felé. Ebből aztán –
írja – nem az következik, hogy ne legyünk műveltek, tanultak stb. Sőt:
azok voltak az egyház legszebb korszakai, mikor sok tehetséges, művelt,
nagy tudású ember tudott lélekben kicsi, szegény, egyszerű lenni.
Gondoljunk csak Szent Pálra, Ágostonra, Szent Tamásra, Prohászkára.
Mindazonáltal,
ha magunkba nézünk őszintén, akkor nyugodtan aláírhatjuk Szent Pál
szavait: „Gondoljatok csak meghívástokra, testvérek! Nem sokan vannak
köztetek olyanok, akik a világ szerint bölcsek, nem sok a hatalmas, nem
sok az előkelő. Isten azonban azt választotta ki, ami a világ szemében
balga, hogy megszégyenítse a bölcseket, s azt választotta ki, ami a
világ előtt gyönge, hogy megszégyenítse az erőseket, s ami a világ előtt
alacsonyrendű és lenézett, azt választotta ki az Isten, a semminek
látszókat, hogy megsemmisítse azokat, akik valaminek látszanak. Így
senki sem dicsekedhet Isten előtt.” (1Kor 1,26–29) Ennek az isteni
pedagógiának tökéletesen megfelelt Bernadett kiválasztása.
Az első jelenéskor (1858. február 11.) tizennégy éves volt. Még nem
volt elsőáldozó, iskolába is előtte kezdett csak járni. Szegények voltak
– számunkra megdöbbentő módon –, emellett beteges is volt, a franciát
is csak tájszólásban beszélte. És a Szűzanya mit kérdezett és kért tőle,
és hogyan? Bernadett, aki otthon, környezetében senki volt,
elcsodálkozva mesélte, hogy a Hölgy („csodálatos fehér gyermek”) magázta
őt. S így kérdezte meg: „Megtenné-e azt a szívességet, hogy eljönne ide
tizenöt napon keresztül?” (1858. február 18.) Nem azt kérdezte: „Ki
vagy, kik a szüleid, jártok-e templomba?” Valahogy ezzel a nyitottsággal
kellene nekünk is egymáshoz fordulni! Mert jelen van a kísértés – és
van is sokszor alapja: hogy sok a rossz a világban, a bűn mindenütt
jelen van stb. De mi, keresztények, kell hogy ennek ellenére azt
mondjuk: ha százszor is csalódnom kell, akkor sem vesztem el az
emberekbe vetett hitemet. És nem elsősorban azért, mert vannak „pozitív
csalódások” is, hanem azért, mert mindnyájan Jézus Krisztus testvérei
vagyunk.
Mikor Lourdes-ban a múzeumban láttam leírva a Szűzanya
szavait, egy kicsit rossz érzés fogott el. „Nem ígérem meg, hogy
boldoggá teszem ezen a világon, de a másikban.” Még kommunizmus volt, s
azt hallottuk mindig, hogy az egyház elidegenít, más világot ígér,
ahelyett hogy a jelent megváltoztatná. Ám a Szűzanya nem a változó idők
ideológiáihoz igazítja szavait. Örök igazságot hirdet. S ez az igazság
az, hogy Isten az embert örök életre rendelte, s ez az élet lesz az örök
boldogság.
Néha minket is kísért, hogy nem merjük a teljes
üzenetet hirdetni, hogy el ne riasszunk valakit. Mikor Bernadett átadta a
Szűzanya üzenetét a plébánián, nem hittek neki. Ő azt mondta: „A Hölgy
csak arra kért meg, hogy átadjam az üzenetet, nem arra, hogy
elhitessem.”
A zsinat utáni években hallatszott gyakran a téves
vélekedés egyesektől: minek téríteni, minek a misszió, majd Isten
üdvözít mindenkit mint „anonim keresztényt”. S miért terheljük őket
egyházzal, keresztény erkölcsi követelményekkel? Szent Pálnál is
felmerült a kérdés, és ő így válaszolt: „Jaj nekem, ha nem hirdetem az
evangéliumot!” (1Kor 9,16) Jaj nekem, mert ha úgy gondolkodom, hogy
„minek zavarni a nem hívőt”, akkor számomra nem jelenti Jézus Krisztus
és az egyház azt, amit Pálnak: „Számomra az élet Krisztus...” A hitet
nem mi adjuk. A „hit szemeit” a Szentlélek nyitja ki. De mi eszközök
vagyunk Isten kezében. És „jaj nekem – hallom Pál szavait –, ha nem
hirdetem az evangéliumot”.
Az üzenet, amit Bernadett kapott a
Szűzanyától, egyszerű. Imádság (a rózsafüzér). Szegénység. Egyesek pénzt
akartak Bernadettnek adni, hogy aztán vádolhassák. Nem fogadta el. Ezt
mondta: „A pénz éget engem!” Ma milyen kevéssé érezzük, hogy a pénz
égető tűz lehet! Végül: bűnbánat, engesztelés a bűnösök megtéréséért. Az
irgalmasság szentévében Ferenc pápa is ugyanezeket kéri tőlünk!
Kedves Testvérek!
Ahogy említettem, egyházunk tegnap
emlékezett a Szűzanya lourdes-i megjelenéseire, és itt, a bazilikában mi
is kérjük vérrel könnyező képe előtt, legyen vezetőnk a most kezdődött
nagyböjti időben. A Szűzanya szegénysége, kicsisége, alázatossága –
egyszóval hite – a reménység forrása. A vértanú jezsuita atya, Yves de
Montcheuil írta: „A keresztény optimizmus forrása (…) az a gondolat,
hogy Isten átalakulást idézhet elő benne, lénye legmélyén. Vagyis az
ember »megtérhet«; szíve megváltozhat.” (Le Royaume et ses exigences, 1957, 47–49. o.) Ámen.
Forrás és fotó: Győri Egyházmegye
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Dziwisz bíboros Győrben: A könnyek a Szűzanya szeretetének, aggodalmának és reményének jelei
Szilveszteri 3 Szentkút Zarándoklat
Máriagyűd és Pécs - Szent Erzsébet zarándoklat Misszió Tours Utazási Iroda
„Pálos 70” tizedszer – Zarándoklat, kirándulás, teljesítménytúra