Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
8 éve | [Törölt felhasználó] | 0 hozzászólás
A mindmáig ismeretlen módon keletkezett képről sokféle információ kering.
Mi igaz, mi nem?
1531 decemberében a Szűzanya megjelent egy Juan Diego nevű mexikói indiánnak, és a képe csodálatos módon rögzült a férfi köpenyén. Történelmi tény, hogy hamarosan székesegyház épült a találkozás helyén, és nyolc év leforgása alatt közel kilencmillió indián keresztelkedett meg. Az épen maradt ruhadarabot (tilma) és a kegyképet évente zarándokok milliói látogatják a guadalupei bazilikában. A különleges esemény bővebb ismertetése itt olvasható.
2009 augusztusában az arizonai Phoenixben szakértők részvételével nemzetközi konferenciát tartottak a csodás eredetű Guadalupei Szűzanya-képről az amerikai Kolumbusz Lovagok szervezésében. Az 1880 óta működő nemzetközi katolikus karitatív szervezet az első mexikói „Guadalupe tanács” megalakulása (1905) óta egyik fő céljának tekinti a Guadalupei Szűzanya tiszteletének előmozdítását. 2009-es konferenciájukhoz kapcsolódóan állították össze a következő listát, amelyben egyházilag jóváhagyott elemzések és kutatások eredményei alapján értékelik a különleges képről elterjedt információk hitelességét:
Állítás: A tudósok megállapították, hogy Mária szemében megvan az élő szemre jellemző fénytörés hármas hatása.
Igaz.
Mexikói szemész szakemberek (dr. Manuel Torroella, dr. Enrique Graue,
dr. Rafael Torrija, dr. Jorge Antonio Escalante) fedezték fel, hogy a
Szűzanya szemében olyan visszatükröződések láthatók, mint egy élő ember
szemében.
Állítás: Mária szemében tizenhárom kis alak tükröződik, köztük Zumárraga püspök és Juan Diego.
Igaz.
Mind a tizenhárom alak megjelenik mindkét szemben, és számítógépes
digitalizáció segítségével megállapították, hogy a szemekben
visszatükröződő két kép teljesen egybevág (Vö. Jose Aste Tönsmann, El
secreto de sus ojos, Ed. Contenidos de Formación Integral, Mexico 2003.
Uő: Los ojos de la Virgen de Guadalupe, Ed. Diana, Mexico 1981).
Állítás: Zumárraga püspök Mária
szemében visszatükröződő képét digitálisan felnagyították, és a püspök
szemében láthatóvá vált a köpenyét kitáró Juan Diego képmása.
Nem igaz.
Juan Diego alakja is tükröződik a Szűzanya szemében, mégpedig azzal a
mozdulattal, amellyel kitárja köpenyét a püspök előtt. Képe azonban a
Szűzanya szemében tükröződik (melynek átmérője mindössze 7-8 mm), nem
pedig Zumárraga püspök visszatükröződő képének a szemében. A püspök
képét nem nagyították fel, így nem bizonyítható, hogy szemében bármilyen
kép tükröződne.
Állítás: Guadalupe az őslakók nyelvén annyit jelent, mint „eltiporni a kígyó fejét”.
Nem igaz.
A Guadalupe arab eredetű szó. Az Ibériai-félsziget nyolc
évszázados arab megszállása alatt sok arab szó került a spanyol nyelvbe;
ilyen az arab Wadi al Lub kifejezésből eredő Guadalupe
is, melynek jelentése „kavicsos folyómeder”. Az Ibériai-félszigeten
kolostor is viselte ezt a nevet: Monasterio de Guadalupe de Extremadura.
A Guadalupei megnevezés pontosan megfelel a Szűzanya
küldetésének: az élő víz maga Jézus, a „folyómeder” pedig az, aki
hordozza és hozzá vezet.
Állítás: A spanyol misszionáriusok el akarták hagyni a Guadalupe nevet a Guadalupei Szűzanya nevéből.
Igaz.
Több történeti dokumentum tanúsítja, hogy a spanyol ferencesek nem
akarták Guadalupeinek nevezni a Tepeyac-dombon megjelent Szűzanyát, és
igyekeztek megváltoztatni az elnevezést.
Állítás: A kép a Jelenések könyvének jeleneteit ábrázolja.
Igaz.
Konkrétan a Jelenések könyve 12,1-2-ben leírt jelenetet: „Az égen nagy
jel tűnt fel: egy asszony; öltözete a Nap, lába alatt a Hold, fején
tizenkét csillagból korona. Áldott állapotban volt, gyötrelmében és
szülési fájdalmában kiáltozott.”
Állítás: A tilma hőmérséklete állandóan 37°C.
Nincs bizonyítva.
Állítás: A tilma, amelyen a kép látható, maguey(amerikai aloe)-rostból készült.
Nem igaz.
A tilma, az őslakosok korabeli köpenyszerű ruhadarabja ixtle-növényből származó agave popotule-rostokból készült.
Állítás: 10 cm távolságból nem látszanak a színek a képen.
Nem igaz.
A színek nemcsak a képen, hanem a tilma anyagának hátoldalán is jól látszanak.
Állítás: Egy lézeres vizsgálat kimutatta, hogy a kép nem a tilmán van, hanem kevesebb mint egy milliméterrel a szövet fölött lebeg.
Nem igaz.
Ilyen vizsgálatot sohasem végeztek. A kép színei nemcsak hogy a szöveten vannak, hanem a hátoldalára is átütnek.
Ez egyébként azt mutatja, hogy a tilma anyaga nem igazán alkalmas ilyen
színezésre, főleg előkészítés nélkül. Az anyag itt-ott lyukas, hibás,
közepén végig varrás húzódik, maga a szövet pedig olyan, hogy a színek
átütnek a hátoldalra.
Érdekes azonban, hogy a kép „felhasználja” ezeket a hibákat. Egyes
lyukak például árnyékként hatnak, a cérnacsomók pedig kiemelnek bizonyos
vonásokat, például az alsó ajkat a Szűzanya arcán.
Állítás: Egyszer bomba robbant a tilma előtt, de nem okozott kárt benne.
Igaz.
1921. november 14-én Luciano Perez Carpio, az elnöki magántitkárság
alkalmazottja civilruhás katonák kíséretében robbanószerkezetet
helyezett el a guadalupei bazilikában, a Szűzanya kegyképe előtt. A
detonáció egy kilométer távolságra hallatszott, hatására meghajlottak a
bronz gyertyatartók és a feszület az oltáron, a képnek azonban semmi
baja nem lett. (Vö. Eduardo Chavez San La Iglesia de México entre
dictaduras, revoluciones y persecuciones chez,, Ed. Porrúa , Mexico
1998, pp. 165-166). A bronzfeszület jelenleg is megtekinthető a
bazilikában.
Állítás: Egy orvos sztetoszkóppal szívhangot hallott a Mária hasán körülfutó szalag alatt.
Nem igaz.
Nem történt ilyen vizsgálat, melyben Mária méhében szívhangot kerestek
volna. Az viszont, hogy a Szűzanya a képen szalagot visel, csakugyan
arra utal, hogy várandós (spanyolul cinta=szalag, encinta=várandós, azaz szalagot viselő).
Állítás: A vizsgálatok nem tudták kideríteni a kép színezésének eredetét.
Igaz.
A színezés eredete mindmáig ismeretlen. Nincsenek kimutatható
ecsetnyomok, és nincs elfogadott válasz arra, hogyan került a kép az
anyagra.
1756-ban megjelent Maravilla Americana című könyvében a neves mexikói
festő, Miguel Cabrera úgy vélte, hogy a kép többféle technikával készült
(olaj, tempera, vízfesték). Állítására azonban nincs meggyőző
bizonyíték, sőt mint említettük, még ecsetnyomok sincsenek.
A kép érdekes részlete, hogy a Szűzanya cipőjének nincs színe, ott maga a szövet látszik.
Állítás: Egyszer elkészítették a kép másolatát egy hasonló, magueyrostból szőtt anyagon, ami néhány évtized alatt szétfoszlott.
Igaz, bár némi pontosításra szorul.
Mint említettük, a szövet nem maguey-, hanem agavé(ixtle)rostból készült.
1787-ben dr. Jose Ignacio Bartolache két hű másolatot készített a
képről. Mindkettőt Tepeyacban helyezte el, az egyiket egy El Pocito nevű
épületben, a másikat a Guadalupei Szűzanya szentélyében. Tíz éven belül
mindkét másolat tönkrement, ami az eredeti kép évszázados
fennmaradásának rendkívüliségét igazolja (vö. Jose Ignacio Bartolache y
Diaz de Posadas, Manifiesto Satisfactorio u Opúsculo Guadalupano, In
Ernesto de la Torre Villar and Ramiro Navarro de Anda, Testimonios
Históricos Guadalupanos, Ed. FCE, Mexico 1982).
Állítás: Az 1700-as években véletlenül sav ömlött a szövetre, és a károsodás 30 nap alatt csodálatosan eltűnt.
Félig igaz.
1785-ben véletlenül salétromsav ömlött a kép bal felére. Harmincöt évvel
később, 1820-ban az esetről hitelesített jegyzőkönyv készült, amelyben
azt írták, hogy az anyag egyáltalán nem károsodott. A szövetnek főleg a
hátoldalán ma csupán egy halvány folt látszik.
Az az állítás tehát, hogy a károsodás 30 nap alatt csodálatosan eltűnt,
nem helytálló; így is megdöbbentő azonban, hogy a sav sem a képben, sem a
szövetben nem okozott jelentősebb kárt (vö. Instrumento Jurídico sobre
el agua fuerte que se derramó, casualmente, hace muchos anos, sobre el
Sagrado lienzo de la portentosa Imagen de N. Sra. de Guadalupe de
México, 1820, AHBG, Correspondencia con el Supremo Gobierno, Caja 3,
Exp. 54).
Forrás: Christianae
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Mátraverebély-Szentkúti Nemzeti Kegyhely várja a zarándokokat és turistákat
Máriagyűdre zarándokoltak a Pécsi Egyházmegye papjai
A Szent Lukács Görögkatolikus Szeretetszolgálat munkatársainak zarándoklata Sajópálfalára
Több ezren zarándokoltak Máriagyűdre hétvégén – KÉPRIPORT