Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Antal 1502-ben született, valószínűleg decemberben, Cremonában. Apja,
Lazzaro egy genovai patricius családnak volt a sarja. Anyja, Antonietta
Pescaroli már tizennyolc éves korában özvegyen maradt, s nem ment újra
férjhez, hogy egészen fia nevelésének szentelhesse magát.
Antal Mária még egész fiatal volt, amikor szüzességi fogadalmat tett.
Leginkább a könyörületesség, a szeretet és az anyagi javakról való
lemondani tudás jellemezte: minden gondolkodás nélkül odaajándékozta
értékes köpenyét egy koldusnak; 1520-ban közjegyző előtt
visszavonhatatlanul lemondott apai örökségéről, s még ebben az évben
beiratkozott a páduai egyetemre, az orvostudományi karra. 1524- ben
doktorrá avatták és visszatért szülővárosába, szilárd hittel,
erkölcsileg feddhetetlenül, élettapasztalatokban gazdagon.
Szellemi képességein kívül vállalkozókedvével is kitűnt mint apostoli
lelkületű modern világi keresztény: érzékelte kora kívánalmait, s
meghallotta a hívó szót. Teljesen alárendelte magát Marcello
domonkosrendi szerzetesnek és Battista da Cremának, akit ,,isteni
atyjá”-nak nevezett. Ezek bevezették a teológia tudományába, a Szentírás
ismeretébe, az apostoli és Krisztus-központú lelkiségbe. Így az
Egyházban az Ige szolgálatára szentelte magát: a Szent Vitál- templomban
hittanórákat, előadásokat, konferencia-beszédeket tartott. Témája
főként a Szentírás, mindenekelőtt pedig Szent Pál leveleinek
megismertetése volt.
1528-ban pappá szentelték. Lelkesen folytatta apostoli munkáját,
egyszersmind nagy előrelátásról is tanúságot tett: a város előkelő
rétege felé fordult, és jámbor társulatokba szervezte őket.
A honfitársai által ,,földre szállt angyal”-ként és ,,a haza atyja”-ként
tisztelt fiatal pap reformeszméitől teljesen áthatva minden
javadalomról lemondott, nem kívánt ,,egyházi karriert” befutni,
megvetette az irodalmat és a művészetet, a szépnek azt a kultuszát,
amely X. Leo és Ludovico Ariosto korát jellemezte, csak hogy
feddhetetlennek bizonyuljon, és erejét maradéktalanul latba vethesse a
szeretet minden téren való érvényesüléséért. Nem sokkal később Milánóban
Giastalla grófnő kíséretében találjuk, akinek később a káplánja lett.
A lombard fővárosban Antal kapcsolatba került az ,,Örök Bölcsesség”
oratóriummal, amely az európai biblikus mozgalom szellemében működött,
és egyike volt a trienti zsinat előtti, Giovanni Antonio Belotti által
szorgalmazott milánói szellemiségű központoknak.
Ebben az aszkéta életet élő közösségben, amelynek számos jelentős ember a
tagja volt — köztük két későbbi pápa, IV. Pius és V. Pius is –, Antal
megismerkedett két milánói nemessel, Giacomo Antonio Morigiával és
Bartolomeo Ferrarival, akik barátok voltak. Csakhamar ő lett a vezetője a
konfraternitásnak. Ebből nőtt ki a barnabiták kongregációja, amely
nevét Szent Barnabás templomáról vette, amely első otthonuk volt. A
kongregációt 1533. február 18-án VII. Kelemen pápa hagyta jóvá Szent Pál
áldozópapjai néven.
A kongregációnak az volt a fő törekvése, hogy elsősorban tagjai példája
révén segítse a klérus és a nép erkölcsi fölemelkedését. Minden rendű és
rangú hívőt felszólítottak, hogy csatlakozzék hozzájuk, és segítsen
,,elvezetni az embertársát az élő Lélekhez és a megvetett Krisztushoz, a
megfeszítetthez” (1537. május 26-án kelt levél). Működésük során a
,,devotio moderna” és a keresztény humanizmus programját valósították
meg, összhangban azzal, amit Erazmus hirdetett: ,,A vallásból több élet
fakad, mint a tudományos vitákból”.
A reform-papoknak ez a csoportja Szent Pál nevét vette fel, az ő
lelkiségét is magáévá téve: a nemzetek apostola lett a patrónusuk,
tanítómesterük, vezetőjük és példaképük az életükben és az
apostolkodásban egyaránt. Az új szerzetesi család Szent Pál zászlaja
alatt kívánt küzdeni azért, ,,hogy a keresztény szellem megújhodásának
szántóföldje és oszlopa legyen” (1538. november 3-án kelt levél).
Egy olyan korban, amikor a háború réme fenyegetett, és a teljes
kizsákmányolás eredményeképpen nagy volt a szegénység és az erkölcsi
hanyatlás, Antal társaival együtt meg volt róla győződve, hogy a hit és
erkölcs megszilárdítása csak energikus fellépésnek és olyan módszereknek
lehet az eredménye, amelyekre a nép felfigyel, és amelyek magukkal
ragadnak.
Ennek jegyében a barnabiták a tereken prédikáltak, nyilvános vezeklést
vállaltak, és szembetűnő módon alázták meg magukat: keresztet vettek a
vállukra, kötél volt a nyakukon, mezítláb jártak — maga az alapító is
így járta Milánó utcáit.
Nem feltűnni akartak, s nem is a népszerűséget hajszolták, ahogy azt a
pápaság történetének egyik ismert búvára gondolta, hanem tudatosan arra
törekedtek, hogy — magukat és az emberi tekinteteket megvetve — ,,a
lélek más nagy hibáival egyetemben ne csak kiirtsák, hanem le is győzzék
a megfeszített Krisztus legnagyobb és igen veszedelmes ellenségét: a
lustaságot, amely a modern korban úgy elhatalmasodott” (1537. május
26-án kelt levél). De mint ez oly gyakran előfordul, akadtak
ellenlábasaik, kivált a kléruson belül, akik ahol érték, üldözték,
fenyegették, nyíltan támadták és eretnekséggel vádolták őket.
Két alkalommal, 1534-ben és 1537-ben az inkvizíció törvényszéke, Milánó
érseke és szenátusa elé állították Antalt, de fölmentést kapott. Ez az
igazolás fokozta apostoli buzgalmát és elérte, hogy sok hívő figyelme a
kereszténység központi misztériumai felé forduljon.
Igen nagy szolgálatot tett számos ,,új” eszme megvalósításával, amelyek
zömükben még ma is gyakorlatban vannak az Egyházban. Így pl. az
Oltáriszentség 40 órás nyilvános és ünnepélyes imádása, amelyet sorra
átvettek az egyházmegyék (1537); a harangozás bevezetése pénteken
délután 3 órakor Krisztus kereszthalálának emlékére; a papság és a
műveltebb világi hívők szellemi irányítása és továbbképzése konferenciák
révén; a gyakoribb szentáldozás; a kolostorok reformjának előmozdítása
missziós beszédekkel; a népmisszió, a házaspárok összefogása a családok
megújulása érdekében.
Odaadó és nyitott lélekkel fáradozott Antal az Angelikák rendjének
megalapításán és képzésén is. Ez volt az első olyan női rend, amelynek
megengedték, hogy az apostoli munka érdekében elhagyják a klauzúrát. A
rendet III. Pál hagyta jóvá 1535-ben. Az alapításban Guastalla grófnő
volt a társa, bár maga nem öltözött be.
Egy levélben, amelyet lelki leányaihoz intézett, olyan programot
fogalmazott meg, amely a maga korában úttörő jelentőségű lehetett:
,,Bontsátok ki zászlótokat, amelyet a Megfeszített küld majd nektek,
hogy hirdessétek mindenütt a Lélek elevenséget és az eleven Lelket”
(1537. május 26-án kelt levél).
A barnabiták és az angelikák, akik a Szent Pál szellemétől áthatott,
lánglelkű apostol buzgalmának örökösei lettek, nem maradhattak sokáig
alapítójuk keze alatt: Antal 1539. július 5-én, harminchét éves korában
eltávozott övéi köréből. Amikor kezdte érezni, hogy erői fogyatkoznak,
megkérte, vigyék haza szülővárosába. Ott halt meg édesanyja karjai közt,
leghűségesebb tanítványai körében. Nagy vigaszára volt, hogy látomásban
megjelent neki Pál apostol.
Milánóban temették el, de maradványairól sokáig nem lehetett tudni, hol
vannak. Csak 1891-ben találták meg őket újra, akkor kerültek a Szent
Barnabás-templom kriptájába, ahol ma is nyugszanak.
A barnabiták alapítójának nem maradt rá ideje, hogy tanítását
összefoglalja és pontos szabályzatot állítson össze a rendje számára.
Egy tucatnyi levél, hat beszéd, amelyek a parancsokról szólnak, és egy
rendi szabályzat vázlata őrizte meg egyénisége vonásait, ezek jelentik
szellemi hagyatékát. A barnabitáknak Borromei Szent Károly lett második
atyjuk és védelmezőjük, aki folytatta és betetőzte az elkezdett reformot
is.
Antal Máriát VIII. Urbán 1634-ben boldoggá avatta, XIII. Leó 1890- ben ezt megújította, majd 1897-ben a szentek sorába iktatta.
Ünnepét még szentté avatása évében, 1897-ben felvették a római naptárba, július 5-re.
kép: santiebeati.it
forrás: katolikus.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
november 13.Magyar szentek és boldogok
november 12.Szent Jozafát püspök és vértanú
október 23. Kapisztrán Szent János áldozópap
október 22. Szent II. János Pál pápa