Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az
újszövetségi szent könyvek semmit nem mondanak a Boldogságos Szûz Mária
szüleirõl. Néhány névvel találkozunk a rokonságból: Erzsébet és
Zakariás, Szalóme és Zebedeus, de e két szülõ nevét nem tudjuk. Egy 2.
századi apokrif könyv mondja, hogy Mária édesanyját Annának, apját
Joachimnak hívták, és a két név jelentése figyelmet érdemel, mert Anna
annyit jelent: kegyelemmel áldott, Joachim pedig: Isten megvigasztal.
MURILLO: Szent Anna a boldogságos Szûzzel (XVII. század)
Az
ünnep a 13-14. században terjedt el Európában, annak az érdeklõdésnek
következményeként, amellyel Krisztus emberi természete és emberi
valósága felé fordultak a hívõk. Ez az érdeklõdés a keresztes háborúkból
visszatért lovagok elbeszélései nyomán éledt föl, és kiterjedt Jézus
szülõföldjére és rokonságára is. Érthetõ, hogy az Üdvözítõ nagyszülei
iránti tisztelet is felélénkült.
Az ünnep dátuma egy templom
fölszentelésének évfordulójából adódott. A régi hagyomány ugyanis úgy
tartotta, hogy Mária Jeruzsálemben született, és szülõháza, Anna asszony
háza a Bethesda-tó közelében állt. Az 5-6. században e föltételezett
születési hely fölé bazilikát építettek, s ennek fölszentelési napja
volt július 26.
Szent Anna tiszteletérõl Bálint Sándor a
következõket írja: ,,A hazai Szent Anna-tisztelet gazdagságát és színes
változatosságát a kultusz sokrétûsége mutatja. Kiváltságos patrónájaként
tisztelte sok ügyében-bajában az asszonynép, de tisztelték azok is,
akiknek foglalkozása valamiképpen a gazdaasszonysággal, asszonyi
gondoskodással függ össze: a szövõmunkások, csipkeverõk, seprûkötõk.
Céhpatrónaként
tisztelték az asztalosok azért, mert hajdanában az oltárszekrény
elkészítése a mesteremberek feladatai közé tartozott, márpedig Anna volt
méltó arra, hogy az élõ tabernákulumot, Máriát a méhében hordozza... a
kádárok is tisztelték, nyilván abból a megfontolásból, hogy Jessze
törzsébõl, Anna és Mária méhébõl sarjadt a Szõlõtõ: belõle termett a
megváltás bora, (a megváltó Vér)... Védõszentje volt a bányászoknak is,
nyilvánvalóan azért, mert ünnepének evangéliuma a szántóföldön elrejtett
kincsrõl, a drágagyöngyöt keresõ kalmárról szólt, és e hasonlatokat
Szent Annára is lehetett vonatkoztatni. A barokk korban Szent Anna külön
tisztelt patrónája volt a haldoklóknak.''
A bizánci rítusban
július 25-én ülik Szent Anna asszony halála napját, amely napon
Konstantinápolyban 550 körül templomot szenteltek a tiszteletére.
Nyugaton a 12. századtól terjedt el a július 26-i ünnep. V. Pius pápa
1568-ban eltörölte, de 1583-ben ismét felvették a római naptárba, július
26-ra. Szent Joachimot 1584-tõl március 20-án, 1738-tól a
Nagyboldogasszony oktávája utáni vasárnapon, 1913-tól augusztus 16-án
ünnepelték. 1969-ben egy napra tették Szent Annával.
A
legenda elbeszélése szerint Szent Anna szüleit Stolanusnak és
Emerenciának hívták, és Betlehemben éltek. Anna a Názáretben élõ
Joachimnak lett a felesége, s mindketten Júda nemzetségébõl és Dávid
házából származtak. Húsz évig éltek már együtt, de nem volt gyermekük. A
vagyonukat három részre osztották: egy részt maguknak tartottak meg, a
másik részt a templomnak és a papoknak adták, a harmadik részt pedig
szétosztották a szegények között.
Gyermektelenségük fájdalmát
tovább fokozta egy eset: a templomszentelés ünnepére fölmentek
Jeruzsálembe, és Joachim áldozati ajándékot akart felajánlani, de egy
Iszakár nevû pap visszautasította az ajándékot azzal a megokolással,
hogy bûnös kézbõl nem fogadja el. Joachim házasságának terméketlenségét
ugyanis bûnössége nyilvánvaló jelének látta.
Joachimot ez a
megszégyenítés olyan érzékenyen érintette, hogy hazatérve elhatározta:
nem marad többé a városban, hanem elbujdosik az erdõkbe és a mezõre a
pásztorok közé. És így is tett. Nem sokkal késõbb azonban megjelent neki
Isten angyala és megvigasztalta. Megígérte neki, hogy imádságaiért és
alamizsnáiért Anna gyermeket szül, mégpedig egy leányt, akit majd
Máriának kell nevezniük. Az angyal azt is megmondta, hogy a gyermek
fogantatásától fogva telve lesz Szentlélekkel. Szava igazsága mellé
jelül azt adta, hogy Joachim menjen föl Jeruzsálembe hálát adni
Istennek, és a templomban, az Aranykapunál találkozni fog a feleségével,
akit ugyanígy angyali jelenés indít arra, hogy a templomba menjen. Úgy
is történt. Joachim és Anna az Aranykapunál találkoztak, boldogan
elmondták egymásnak a látomásukat, majd hálát adván Istennek,
visszatértek otthonukba, Názáretbe.
FRA FLIPPO LIPPI: Szent Anna és Szent Joachim találkozása az Aranykapunál (1440 körül)
Anna
az ígéret szerint fogant és megszülte a kislányt, akit Máriának
neveztek el. Joachim ezután hamarosan meghalt. Anna másodszor is férjhez
ment egy Kleofás nevû férfihoz, kitõl ismét lánya született, és azt is
Máriának nevezték. Kleofás halála után Anna harmadszor is férjhez ment
egy Salamon nevû férfihoz, akitõl újra leánygyermeket szült, és e
harmadik lányt is Máriának nevezték el.
A legenda -- az apokrif
szerzõktõl vett értesülések alapján -- így részletezi Jézus rokonságát:
az a Mária, aki Anna második házasságából született, késõbb Alfeus
felesége lett, és négy fiút szült: a fiatalabb Jakabot, Júdás Tádét és a
Zelóta Simont, akik Jézus apostolai lettek, valamint a Justusnak
nevezett Józsefet, aki Jézus tanítványa volt. A harmadik Mária, akit
atyja után Szalóménak is hívtak, Zebedeus felesége, Jakab és János
apostol anyja lett.
Ezek az adatok természetesen nem fedik a
történeti valóságot, de azt a hívõ és szeretettel teljes gondoskodást
jelzik, ahogy a hagyomány próbálta értelmezni az evangéliumokban is
elõforduló ,,Úr rokonai'' kifejezést.
A legenda azt is tudja,
hogy Anna még élt, amikor a Szentcsalád Nagy Heródes halála után
visszatért Egyiptomból, és megláthatta a kicsi Jézust. Lelkét angyalok
vitték Ábrahám kebelére, s mikor az Úr Jézus fölment a mennybe, õt is a
mennyországba vitték.
Illyés Andrásnál olvasható Szent Anna
legendája végén: ,,Amiképpen a víz annyival tisztább, amennyivel a szép
forráshoz közelebb meríttetik, úgy Szent Anna annyival nagyobb
tisztasággal részesült a jóságos cselekedetekben, amennyivel közelebb
volt a minden jóságos cselekedeteknek kútfejéhez, a Jézus Krisztushoz.
Ily
kedves lévén azért Szent Anna asszony az Isten elõtt, kérjük õt, legyen
szószólónk õ Szent Fölségénél, és minékünk nyerjen végig megmaradó
szent malasztot, hogy holtunk után mindörökké örvendezvén, dicsérhessük
az Úristent a mennyei boldogságban.''
Istenünk, ki Szent
Joachimot és Szent Anna asszonyt arra választottad, hogy tõlük szülessék
Egyszülött Fiad édesanyja, az õ közbenjárásukra kérünk, add meg, hogy
elnyerhessük az üdvösséget, melyet minden nép számára ígértél.
(Martinkertváros)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Gonzága Szent Alajos szerzetes
Árpád-házi Boldog Jolán szerzetesnő
Páduai Szent Antal áldozópap és egyháztanító
Szent Barnabás apostol