Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a El Camino és a zarándok ma . közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
El Camino és a zarándok ma . vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Boldogságos Szűzanya neve napját ünnepeljük, ami egyben Kegyhelyünk őszi búcsúja is (Csíksomlyó)
Az évközi 24. vasárnapon itt a csíksomlyói kegytemplomban a Boldogságos Szűzanya neve napját ünnepeljük, ami egyben Kegyhelyünk őszi búcsúja is.
Mária Szent Neve tiszteletének elterjedésében óriási szerepet játszott a
passaui Mariahilf, azaz a Mindenkor Segítő Szűz Mária kegyképének a
tisztelete.
A történelmi följegyzésekből tudjuk, hogy IV. Mohamed
török szultán vezette Bécs ostroma alatt I. Lipót német-római császár,
magyar és cseh király és udvara Passauba menekült, és ott könyörgött a
kapucinus Mariahilf-kolostor kegyképe előtt a keresztény győzelemért.
A
keresztény hadakat III. (Sobieski) János lengyel király (1674-1696)
vezette, aki még hadba indulása előtt a Czestochova-i Mária kegykép
előtt imádkozott a győzelemért. A keresztény csapatok a „Mária, segíts!”
- kiáltással indultak csatába a törökök ellen és 1683 szeptember 12-én a
lengyel király vezette sereg, 70.000 katonája döntő győzelmet aratott a
török sereg 150.000 katonája felett, mely valóban isteni csoda volt.
A győzelemért hálából I. Lipót császár felépíttette Bécsben a Mariahilf
templomot. A pápa, Boldog XI. Ince (1676-1689) pedig szeptember 12-ét
Szűz Mária Szent Neve ünnepévé nyilvánította hálából a Szűzanya
közbenjárásáért, a kereszt diadaláért a félhold felett.
Mint
ismeretes, a kahlenbergi győzelmet hamarosan, alig 3 évvel később
követte Buda felszabadítása is, amelyet szintén Mária közbenjárásnak
tulajdonítottak. A század pestisjárványai alatt is hathatósnak,
foganatosnak érzik Mária segítségét. Ettől kezdődően szívesen választják
az új templomok, kápolnák titulusául Mária nevét…
De mit is rejt magába, mit jelent a héber Mirjam magyar megfelelője, a
Mária név? A görög szentatyáknál három értelmezése szerepel szorosabb
értelemben: Úrnő, megvilágosító, tengernek mirhája, illetve Szent
Jeromos 'a tenger csillagának' mondja. A Mária név megfelelőit
megtaláljuk tágabb értelemben az Üdvözlégy, a lorettói litánia és a
többi imádságoknak a Boldogságos Szüzet megszólító invokációiban.
Ezek az invokációk szebbnél szebb és tartalmasabbnál tartalmasabb
kifejezésekkel szólítják meg a kegyelemmel teljes názáreti lányt,
Máriát, Jézus anyját. Ha sorra vennénk mindegyiket és átgondolnánk, hogy
mi is rejlik az egyes megszólítások mögött, igazából csak akkor
döbbenhetnénk rá, hogy valójában kicsoda ez a szeretetreméltó,
csodálatos, segítőkész názáreti lány, és az a csodatévő hatalom, amivel
rendelkezik, honnan is ered?
A mai alkalommal, az ő neve napján, a sok megszólítás közül, a lorettói
litániából csak egyet szeretnék kiragadni, mégpedig a „Frigynek szent
szekrénye”- invokációt.
Fontos tudnunk, hogy a bibliai
kinyilatkoztatás Ószövetségi része előrevetíti az Újszövetségit, s az
Újszövetségi beteljesíti az Ószövetségit… hogy az első századbeli
keresztények és a korabeli zsidó nép ismerte fejből az Ószövetséget, s
könnyen észrevette a kapcsolatot az ószövetségi írások között és
aközött, amit az apostolok nekik hirdettek.
Az ószövetségi választott
nép az Írások, a Biblia mellett még egy dolgot becsült nagyon, mégpedig
a Szövetség Ládáját, a Frigynek szekrényét, ami számukra mindig Isten
jelenlétét bizonyította, és amit a jeruzsálemi templom szentek
szentjében őriztek a pusztai vándorlás után.
A Kivonulás könyvében
(25 fejezet) olvashatjuk, hogy Isten azt parancsolta Mózesnek, hogy a
pontos méretek alapján készítse el a szövetség ládáját és kívül-belül
vonja be színarannyal, mert az Úr veszi birtokba, és a legszentebb
tárgyakat helyezzék a ládába.
Az újszövetségi ember számára, a Frigy
ládához hasonló szerepet tölt be a Boldogságos Szűzanya, ezért
használja a Frigynek szent Szekrénye, megszólítást. Aki ismeri a teljes
Bibliát, az mindjárt tudja, hogy milyen lényeges közös vonásokat
fedezhetünk fel a Frigyláda és a Boldogságos Szűzanya között.
A Láda tartalmazta: - Isten Igéjét kőbe vésve – a két kőtáblát, - a
mannát, amit a pusztai vándorlás idején fogyasztott a választott nép és
Áron főpap botját, amely kivirágzott (Szám 17,23).
Mária, az
Újszövetség Frigyládája tartalmazta: - Isten Igéjét, aki a Szentlélek
közreműködésével öltött szíve alatt testet, - Jézust, az örök élet
kenyerét, - Jézust, az Örök Főpapot.
A Láda színarannyal volt bevonva
kívül-belül, Isten Igéje miatt. Mária az Újszövetség ládája, a
legtisztább edény, a szeplőtelenül fogantatott, hogy Isten Igéjét, a
második isteni Személyt testében hordozhassa. A láda tisztelete soha sem
vont el Isten tiszteletéből, viszont a tiszteletlenség a ládával
szemben sértette Istent.
Szent Lukács evangéliumában találhatók azok a párhuzamos részek, amelyek
igazolják, hogy a Boldogságos Szűzanyát, Máriát hasonló tisztelet
övezi, mint a szövetség ládáját.
A Kivonulás könyvében olvashatjuk:
„Akkor felhő borította be a találkozás sátorát és az Úr dicsősége
betöltötte a hajlékot” – a ládával együtt (Kiv 40,34). Szent Lukácsnál
pedig ez áll Máriára vonatkozóan: „A Szentlélek száll rád, s a
Magasságbeli ereje borít be árnyékával” (1,35).
Aztán Sámuel második
könyvében olvassuk, hogy: „Azon a napon félelem fogta el Dávidot az Úr
színe előtt, s azt mondta magában: „Hogy jöhet hozzám az Úr
ládája?”(2Sám 6,9). Szent Lukácsnál Mária idős rokona, Erzsébet ezt
kérdezi: „hogy lehet az, hogy Uramnak anyja jön hozzám?”(1,43).
Szintén
Sámuel második könyvében az áll, hogy: Amikor az Úr ládája bevonult
Dávid városába, Saul lánya, Michal kinézett az ablakon és meglátta, hogy
Dávid király ugrál és forog az Úr ládája előtt (6,16). Szent Lukácsnál
Erzsébet ezt mondja Máriának: „Lásd, mihelyt meghallottam köszöntésed
szavát, az örömtől megmozdult méhemben a gyermek”(1,44).
Végül azt
olvashatjuk Sámuel könyvében, hogy: „Az Úr ládája három hónapig maradt a
Gátból való Obed-Edom házában”(2Sám 6,11). Szent Lukácsnál pedig „Mária
még ott maradt – Erzsébetnél – három hónapig, aztán hazatért”(1,56).
Mint látjuk az Írásokból következtethetünk arra, hogy Mária az újszövetség frigyládája.
Ahogy
Isten biztosította a bárányt, Izsák helyett Ábrahám áldozatához, úgy Ő
maga készítette az új ládát is, Máriát, a frigynek szent szekrényét.
Így, mielőtt a Magasságbeli ereje beborította volna a názáreti szüzet,
az angyal már mondhatta Máriának: „Üdvözlégy, kegyelemmel teljes!”- mert
Isten megőrizte Máriát a bűn mocskától a szeplőtelen fogantatás által.
A
Krónikák első könyvében láthatjuk, hogy milyen nagy tisztelettel
övezték a választott nép fiai az Úr szövetségének ládáját, hogy milyen
nagy pompával vitték át az Úr ládáját Obed-Edom házából Jeruzsálembe,
hogy „Egész Izrael kísérte az Úr szövetségének ládáját örömujjongás és
harsonazengés közepette, trombitaszó, cintányér, hárfa és citera
kíséretében” (15,28). Jézus mondta egy alkalommal: „Ne gondoljátok, hogy
megszüntetni jöttem a törvényt vagy a prófétákat. Nem megszüntetni
jöttem, hanem teljessé tenni” (Mt 5,17) – azaz beteljesíteni az
ószövetséget. Bizonyos értelemben vonatkozik ez a szövetség ládájára is,
talán éppen azért tűnt el az ószövetségi láda a babiloni fogság idején,
hogy helyét átvegye az új, az új Éva, akiben Jézus anyját, Máriát
tiszteljük.
A régi szövetség ládája tiszta volt és szeplőtlen, az
újszövetség ládája, Mária is tiszta és szeplőtlen, azaz bűntelen. A
bűnös emberiség nem érinthette az ószövetségi ládát, csak a leviták, az
új ládát maga Isten őrizte meg a bűn szennyfoltjától. Ádám és Éva ősbűn
nélkül született, majd bűnbe esett, viszont az új Ádám és új Éva mentes
volt és maradt az ősbűntől s minden személyes bűntől. Ádám és Éva
megkapta a halhatatlanság lehetőségét viszont Jézus föltámadása után
felment a mennybe, Mária pedig fölvétetett a mennybe. A Jelenések könyve
Máriát a Mennyek Királynőjeként írja le, akinek: „öltözete a Nap, lába
alatt a Hold, fején tizenkét csillagból korona” (12, 1). A zsoltáros az
Üdvözítővel, az Ég Királyával kapcsolatban mondja: „jobbodon a királynő
áll, Ofir aranyával ékesítve”(45,10).
Fölmerül bennünk a kérdés, hogy a Boldogságos Szűzanya, akit boldognak
mond minden nemzedék, és aki már célba ért, aki királynőként ott áll
Isten jobbján, egyáltalán gondol-e ránk, az ő gyermekeire, akik ebben a
siralomvölgyben élnek, vagy talán elfelejtett bennünket?
Azt hiszem
miként az ószövetségi Eszter, aki a jólétben, a király palotájában sem
felejtkezett el bajba jutott népéről, hathatósan járt közbe érte, úgy
Mária sem feledkezik meg rólunk, ő is közben jár értünk, akik hozzá
menekszünk, míg csak meg nem szabadulunk e siralomvölgyből.
Igen,
Mária, akit a Frigynek Szent Szekrényeként emlegetünk, s egyben az Ég
Királynője, nemcsak az Úr Jézus Édesanyja, hanem az emberek, azaz
mindannyiunk közbenjárója is. Ezért van az, hogy a kánai menyegzőn, bár
még nem érkezett el Jézus órája, mégse utasítja el az asszonyt, azaz
édesanyját, Máriát, aki a botrány előtt álló, a szükségben lévő fiatal
pár érdekében, azzal fordul Szent Fiához, hogy nincs boruk.
Mária
közben jár értünk is, miként tette a kánai menyegzőn, de nekünk is azt
mondja, amit a szolgáknak: „tegyetek meg mindent, amit csak mond”(Jn
2,5). Mivel a szolgák engedelmeskedtek, s megtették, amit Jézus mondott,
ezért megtörtént a csoda, a víz borrá változott. A csoda a mi
életünkben is megtörténhet, ha mi is megtesszük azt, amit Jézus mond,
tanít nekünk az evangéliumokban.
Ennek tudatában, a Boldogságos Szűzanya neve napján hálás szívvel
köszöntve őt, bizalommal eltelve szólítsuk, és kérjük éltünkre szerető
édesanyai oltalmát és hathatós közbenjárását.
Vegyük komolyan Szent
Bernát apát bátorítását, aki a következőket mondja: „te, aki megérted,
hogy mindnyájan e világ folyamán inkább viharok között hánykolódunk,
mint szilárd talajon járunk, ne fordítsd el szemeidet e csillag
ragyogásától, ha nem akarod, hogy elborítson az áradat. Ha a kísértések
szele ér, ha a gyötrelmek szirtjei között hajózol, nézd a Csillagot,
hívd Máriát.
Ha a kevélység, a hatalomvágy, a mellőzés vagy a hiú vetélkedés hullámai között hánykolódsz, nézd a Csillagot, hívd Máriát. Ha a harag, a kapzsiság vagy a test vágyai fenyegetik lelked hajóját, nézd Máriát! Ha a bűnök félelmetessége megzavar, ha a lelkiismeret beszennyeződése megijeszt, ha az ítélet borzalmassága megrémiszt, ha a szomorúság feneketlen mélysége és a kétségbeesés örvénye elnyeléssel fenyeget, gondolj Máriára. Veszélyben, szükségben, kétségeidben gondolj Máriára, hívd Máriát.
Ne távozzék ajkadról, ne távozzék szívedből, és hogy közbenjáró imáját elnyerhesd, ne szűnj meg példáját követni. Ha őt követed, nem fogsz eltévedni; ha őt kéred, nem fogsz kétségbeesni, ha rágondolsz, nem térsz rossz útra; ha ő fogja kezedet, nem fogsz elbukni, ha ő védelmez, nincs mitől félned; ha ő vezet, nem fogsz elfáradni; ha ő kegyes hozzád, célba érsz.”
Szilveszter Barát (Csíksomlyó, 2013.)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Fájdalmas Anya-búcsú alkalmából megállapodás született a szentkúti és a lőcsei kegyhely között
Kisboldogasszony ünnepe Szentkúton – Mária a világosság ígérete számunkra ebben a világban
Ternyák Csaba egri érsek mutatta be a mátraverebély-szentkúti főbúcsú szentmiséjét
A Szent Jobb előtt ünnepelte tíz éves jubileumát Mátraverebély-Szentkút